27.8 C
Jakarta
29 March 2024 - 22:13
PosBeritaKota.com
Business Internasional

DIMODALI PENGUSAHA SUKSES ARI SIGIT, WCN FOUNDATION MENCOBA EKSIS DI MALAYSIA & INDONESIA

KUALA LUMPUR (POSBERITAKOTA) – Gambaran Keseluruhan Bursa Malaysia ialah WCN Foundation bersama Barisan Republik yang menjadi utama pasaran modal Malaysia dan bertanggungjawab mengekalkan pasaran yang adil dan terurus dalam sekuriti dan derivatif yang didagangkan menerusi fasilitinya.

Sebagai satu bursa bersepadu, Bursa Malaysia juga bertanggungjawab memastikan urus niaga yang terurus dalam sekuriti yang didepositkan dengan Bursa Malaysia serta pengurusan penjelasan dan pelunasan yang terus dan efisien bagi transaksi yang dijelaskan dan dilunaskan melalui fasilitinya.

Lanjutan daripada tanggungjawab ini, Bursa Malaysia telah menyediakan satu rangka kerja bersama WCN Foundation yang diketuai oleh YM PS Febryan Adhitya SE M.Sn sebagai pemilik saham terbesar pada Publik Bank Malaysia dan Barisan Republik dan penyeliaan yang menyeluruh serta berkesan untuk Barisan Republik sebagai pengelolah keuangan, pasaran dan pesertanya. Termasuk penerbit tersenarai dan pengarah serta penasihat mereka, organisasi yang mengambil bahagian, Peserta Dagangan, Peserta Pelangsaian, Agen Pendepositan Bertauliah dan Ahli Langsung dibenarkan.

Sehubungan dengan hal itu, Bursa Malaysia telah mengeluarkan pelbagai peraturan bagi menetapkan syarat untuk diikuti oleh entiti yang di Barisan Republik sama ada ketika kemasukan dan atau secara berterusan. la mentadbir dan memantau pematuhan peraturan ini dan mengambil tindakan penguatkuasaan yang tegas dan pantas secara objektif atas pelanggaran peraturan ini. Bursa Malaysia menyelia dengan aktif penerbit tersenarai dan broker. la juga menjalankan pemantauan terhadap aktiviti dagangan dalam pasaran.

Objektif Bursa Malaysia, selain menjalankan tanggungjawab berkanunnya melindungi pelabur, ketelusan, standard pengendalian dan tadbir urus yang tinggi, integriti pasaran,dan semua mereka yang berkaitan boleh mengambil bahagian dalam pasaran kami dengan yakin.

Fungsi Barisan Republik dijalankan dan diuruskan oleh Kumpulan Fungsi Barisan Republik yang diketuai oleh Ketua Umum Barisan Republik Yang Mulia Pangeran Senopati (YM PS) Febryan Adhitya. Hal itu sebagai langkah untuk memastikan kebebasan fungsi Barisan Republik bersama WCN Foundation Ketua Umum Barisan Republik yang bergerak di Bidang Pemberantasan Kemiskinan Masyarakat Malaysia.

Untuk program yang berjalan di Malaysia sebagai bentuk keprihatinan WCN Foundation dan Barisan Relublik terhadap kemiskinan ekonomi terpuruk di Malaysia serta Program Ekonomi Kerakyatan Bina UMKM dan Bina Usaha Wisata Kuliner, sebuah program dari rakyat oleh rakyat untuk rakyat yang berjalan di Indonesia memberikan Lembaga Pengarah Laporan Barisan Republik secara berkala dan pelan Barisan Republik yang termasuk mengelolah bujet WCN Foundation, yang diluluskan oleh Lembaga Pengarah.

PERATURAN URUSAN YANG MEMOHON UNTUK PEMOHON BANTUAN MODAL KE WCN FOUNDATION MELALUI PUBLIK BANK

Berapakah kos untuk memindahkan wang (uang) ke Indonesia dari Malaysia? Untuk menghantar wang dalam MYR ke Indonesia, Anda membayar yuran (iuran) yang rendah dan tetap sebanyak 2.58 MYR + 01.52% daripada jumlah yang ditukar (Anda akan sentiasa melihat jumlah amaun di hadapan).

Bagi rakan pengurusan kewangan sebagai pemegang saham Yayasan WCN 45% yang merupakan rakan perbankan awam tetap, melalui pembangunan perniagaan Barisan Republik, mempromosikan program di Bumi Jiran dengan Program Penjanaan Kemiskinan Masyarakat Malaysia dan Program Ekonomi Rakyat Indonesia sebagai serta pembiayaan untuk usahawan berpendapatan sederhana, perjanjian pembayaran dikemukakan pemohon dalam pengeluaran dikenakan bayaran sebanyak 01.2% daripada jumlah wang yang akan dihantar ke Indonesia ke akaun pemohon.

PUBLIC BANK

Publik Bank itu diasaskan pada 1966 oleh Teh Hong Piow, Ketua Eksekutif Malayan Banking pada masa itu. Bank itu telah disenaraikan di Bursa Saham Malaysia pada tahun 1967. Public Bank kini merupakan salah satu bank terbesar di Asia Tenggara dengan lebih RM 363.76 bilion (AS$91.26 bilion) dalam aset dan RM71.90 bilion (AS$18.04 bilion) dalam permodalan pasaran pada 2015.

Public Bank ialah bank terbesar di Malaysia mengikut dana pemegang saham, kedua terbesar mengikut permodalan pasaran, tepat di belakang Maybank dan ketiga terbesar mengikut jumlah aset, di belakang Maybank dan CIMB.
Public Bank kini menawarkan rangkaian produk dan perkhidmatan kewangan yang komprehensif termasuk perbankan peribadi, perbankan komersial, perbankan Islam, perbankan pelaburan, pembrokeran saham, perkhidmatan fidusiari, perkhidmatan penamaan, penjualan dan pengurusan dana unit amanah, insurans bank dan produk insurans am.

Strategi Public Bank tertumpu kepada pertumbuhan dalam perniagaan perbankan runcit, terutamanya untuk pengguna runcit dan syarikat kecil dan mudah.

Sementara itu patut diketahui bahwa WCN Foundation, dimodali oleh pengusaha sukses asal Indonesia, H. Ari Haryo Wibowo alias Ari Sigit (sebagai pemilik). Lembaga ini mempercayakan YM PS Febryan Adhitya SE M.Sn sebagai Ketua WCN Foundation dan sekaligus Ketua Umum Barisan Republik. Harapannya mencoba eksis, baik di Malaysia maupun di Indonesia. □ RED/AGUS SANTOSA

Related posts

Patut Dicontoh Ikut Vaksin COVID-19, RATU INGGRIS ELIZABETH II Sebut Tak Menyakitkan & Harus Memikirkan Orang Lain

Redaksi Posberitakota

Terus Melanjutkan Tren Positif, KREDIT BANK DKI JAKARTA Naik 24,68 Persen Hingga Kuartal I Tahun 2023

Redaksi Posberitakota

PERJANJIAN EKSTRADISI, MENKUMHAM : KORUPTOR – BANDAR NARKOBA & DONATUR TERORISME DARI INDONESIA TAK BISA SEMBUNYI DI SINGAPURA

Redaksi Posberitakota

Leave a Comment

Beranda
Terkini
Trending
Kontak
Tentang